FANDOM

TobytheTramEngine
Tobik, Tramwaj Parowy
  • Tytuł Oryginalny: Toby the Tram Engine
  • Ilustracje: Reginald Dalby
  • Wydawca: Edmund Ward, Egmont
  • Data Publikacji: 1952r.

Tobik, Tramwaj Parowy - to siódma książka z serii "Railway Series" stworzonej przez Wilberta Awdry. Jej polski tytuł jest nieoficjlany, gdyż książka nie została wydana w polskiej wersji.

Opowiadania

Tobik i Gruby Dżentelmen

Tobik jest starym tramwajem parowym, który pracuje na starej linii z wagonem pasażerskim o imieniu Hania. Pewnego dnia Pan Szyneczka i jego wnuki odwiedzają Tobika, a wnuczka zawiadowcy Brydzia obraża go pytając czy jest elektryczny. Mimo wszystko Tobik zabiera rodzinę zawiadowcy na przejażdżki przez dwa tygodnie. Jest mu bardzo smutno gdy ta musi wracać do domu. Mijają miesiące i linia Tobika zostaje zamknięta. Wkrótce maszynista pokazuje tramwajowi list od zawiadowcy.

Kłopoty Tomka

Tomek wraca do domu ciagnąc wagony z kamieniołomu. Nagle zatrzymuje go policjant. Mówi mu, że tory którymi się porusza przebiegają zdłuż drogi dlatego chcąc nimi jeżdzić musi mieć osłonięte koła. Pan Szyneczka zostaje poinformowany o kłopotach i jedzie na spotkanie z policjantem, który jednak nadal każe zamontować Tomkowi osłony na koła. Wtedy zawiadowca przypomina sobie o swoich wakacjach oraz o Tobiku, który ma osłonięte koła. Pan Szyneczka sprowadza Tobika do pracy na swojej linii, a ten dzwoniąc swoim dzwonkiem straszy policjanta w wyniku czego zadowolony Tomek zostaje jego przyjacielem.

Brudne Pojazdy

Kuba śmieje się z Tobika i Hani widząc, że ci są bardzo zaniedbani. Tobik się odgryza i przypomina Kubie jego własny wypadek. Wtedy zdenerwowana czerwona lokomotywa zabiera swój pociag towarowy i gniewnie odjeżdża. Wagony postanawiają Kubie dokuczyć i nagle zaczynają spychać go ze wzgórza. Kuba jedzie coraz szybciej, przejeżdża przez stację i uderza w cysterny ze smołą. Tobik i Piotruś przybywają mu na ratunek. Zawiadowca w nagrodę za pomoc postanawia na nowo pomalować Tobika i Hanię.

Święta Pani Kijanki

Pani Kijanka to starsza pani, która mieszka w małym domu w pobliżu linii Tomka. Pewnego dnia leżąc chora w łóżku zauważa, że na tory osuneła sie lawina kamieni. Zaczyna machać z okna swoim czerwonym szlafrokiem by ostrzec jadęcego tymi torami Tomka. Dzięki niej lokomotywa zatrzymuje się na czas. Następnego dnia Tomek, Tobik, Ania, Klara, Hania oraz Pan Szyneczka jadą podziękować Pani Kijance za pomoc. Zawiadowca postanawia wysłać ją na wakacje by ta poczuła się lepiej.

Postacie

Niejasności

Galeria

Tobik i Gruby Dżentelmen

Kłopoty Tomka

Brudne Pojazdy

Święta Pani Kijanki

Okładki