Wikia

Wiki Tomek i Przyjaciele

Tajemnica Niebieskiej Góry

Komentarze8
1638stron na
tej wiki

-Łukasz chowa się w tunelach kamieniołomu, ponieważ się boi! | Sławek

BlueMountainMysteryUKDVD
Tajemnica Niebieskiej Góry

Tajemnica Niebieskiej Góry (ang.Blue Mountain Mystery) - jest filmem pełnometrażowym serialu Tomek i Przyjaciele.

FabułaEdytuj

W kamieniołomie pod niebieską górą trwa kolejny pracowity dzień. Paweł ma zabrać wagony pełne kamieni do portu. Nagle lokomotywa spalinowa zauważa, że stojący nad nią błękitny most zaczyna się walić. Ponadto w kierunku mosty zmierza rozpędzony Radek ciągnąc wagony pełne kamieni. Radek nie zdąża zatrzymać się przed mostem i przejeżdża przez niego. Chwilę póżniej most się wali, a odłamki kamieni spadają na Pawła. 

Tymczasem na Tomek wraz z Anią i Klarą pracuje na swojej linii. Nagle zauważa dziwny czerwony pojazd, którego nigdy wcześniej nie widział i którym porusza się zawiadowca. Pan Szyneczka mówi, że jego nowy pojazd służący do inspekcji ma na imię Wojtek. Mówi mu też, że po wypadku w kamieniołomie Paweł wymaga naprawy i teraz on będzie musiał zająć się jego pracą w kamieniołomie. Tomek jest zachwycony na myśl, że będzie pracował w kamieniołomie pod niebieską górą. Gruby zawiadowca postanawia, że obsługą linii Tomka zajmie się w tym czasie Tobik.

Pierwszy dzień pracy w kamieniołomie przemija spokojnie. Tomek z radością pracuje z lokomotywami wąskotorowymi. Drugiego dnia Tomek przetacza wagony i nagle obok niego przejeżdża zielona lokomotywa wąskotorowa, której nigdy wcześniej nie widział. Tomek się mu przedstawia, ale tajemnicza lokomotywa nie odpowiada i chowa się do tunelu. Tomek prosi Pana Handla by ten powiedział mu kim jest tak lokomotywa, ale ten mówi mu, że to nie musiała być lokomotywa tylko jakiś wagon. Chwilę póżniej Tomek znowu zauważa zieloną lokomotywę i pyta się Radka kim ona jest. Radek stanowczo mówi, że nie wie. Wtedy Tomek znowu zauważa tajemniczą lokomotywę i tym razem pyta się o nią Rudika. Rudik też unika odpowiedzi i mówi Tomkowi, że mógł pomylić lokomotywę z kozicą. Wtedy Tomek pyta się Marka i Oskara czy znają zieloną lokomotywę, ale ci uważają, że też jej nie znają. Tomek podjeżdża do Sławka i znowu znajduje tajemniczą lokomotywę. Tomek stara się ją złapać, ale znowu mu się to nieudaje.

Tomek uświadamia sobie, że lokomotywy wąskotorowe go oszukały i, że dobrze wiedzą kim jest tajemnicza zielona lokomotywa. Przyparty do muru Sławek postanawia zdradzić Tomkowi tajemnicę. Mówi mu, że zielona lokomotywa ma na imię Łukasz i ukrywa się w tunelach, ponieważ w przeszłości zrobiła coś bardzo złego i teraz boi się, że zostanie za to odesłana na ląd. Tomek chce wiedzieć co takiego złego zrobił Łukasz, ale Sławek mu o tym nie mówi uznając, że ten wie już stanowczo za dużo. Tomek obiecuje, że nikomu nie powie o Łukaszu. Tomek wraca na noc do hangaru i pyta się swoich przyjaciół co zlego zrobili w swoim życiu. Piotruś wspomina swój wypadek, gdy skradając się do swoich wagonów wjechał w wózek bagażowy w wyniku czego bagaże i znajdujący się w nich dżem wyleciał w powietrze i ubrudził jego i zawiadowcę. Henio wspomina o tym jak kiedyś nie chciał wyjechać z tunelu i gruby zawiadowca musiał go w nim zamurować. Z kolei Tomek przypomina sobie o tym jak kiedyś w kopalni przejechał obok tablicy zakazującej przejazdu lokomotywom i wpadł do szybu kopalni. Kuba przypomina o tym jak kiedyż Diesel zrzucił drewno jobi do morza. Tomek uświadamia sobie, że po tych wypadkach ani on ani jego przyjaciele nie zostali odesłani na ląd. Zastanawia się więc co takiego zrobił Łukasz.

Następnego dnia Tomek pracuje w kamieniołomie pod niebieską górą. Radek skarży się Sławkowi, że nalezy mu się nowy lakier. Chwilę pózniej Tomek ratuje Sławka przed zderzeniem z ładunkiem przenoszonym przez Kamusia. Sławek nazywa Tomka przyjacielem, a całe zdarzenie widzi Łukasz. Zielona lokomotywa w końcu się przełamuje i podjeżdża do Tomka. Przeprasza go, że przed nim uciekał i pyta się go czy zostanie jego przyjacielem. Tomek się zgadza bez zastanowienia i dwie lokomotywy zaczynają pracować razem. Nagle daje się słyszeć dżwięk klaksonu. Łukasz się przestrasza i chowa się do tunelu. Zjawia się Wojtek wiozący grubego i chudego zawiadowcę. Dwaj zawiadowcy dziękują Tomkowi za jego ciężką pracę, a gruby zawiadowca mówi mu, że Paweł został już naprawiony. Dodaje, że teraz Tomek może już wrócić do pracy na swojej linii. Gdy Wojtek odjeżdża, Łukasz podjeżdża do Tomka. Postanawia powiedzieć przyjacielowi o tym co zrobił w przeszłości. Wspomina o tym, że na wyspę Sodor przybył na statku, a obok niego podróżowała pewna żółta lokomotywa, która mówiła w innym języku. Gdy statek dopłynął do portu, robotnicy chcieli najpierw wyładować żółtą lokomotywę, ale Łukasz poprosił robotników by ci wyładowali go pierwszego. Gdy Lukasz został podniesiony przez dżwig, uderzył żółtą lokomotywę w komin w wyniku czego ta wpadła do morza. Łukasz wspomina, że on wtedy trafił do warsztatu, ale nie mógł zapomnieć o żółtej lokomotywie, która stała póżniej w wodzie tak długo, że cała zardziewiała. Łukasz zakłada, że trafiła ona na złom, ponieważ już nigdy póżniej jej nie widział. Tomek i Łukasz nie są świadomi, że ich rozmowę słyszał Paweł, który właśnie wrócił do kamieniołomu.

Następnego dnia Tomek postanawia pomóc Lukaszowi i udowodnić mu, że żółta lokomotywa nie została zezłomowana po wypadku. Prosi Tobika by ten obsługiwał jego linię, a on sam zaczyna szukać żółtej lokomotywy. Edek sugeruje by poszukał jej w warsztacie spalinowozów. Gdy Tomek dojeżdża na miejsce, widzi wiele zardzewiałych części parowozów, ale żadnej koloru żółtego. Zauważa też Pawła rozmawiającego z Dieslem. Podłuchuje ich rozmowę i okazuje się, że Paweł nieświadomie doniósł Dieslowi o Łukaszu i o jego złym czynie. Diesel wpada na pomysł by powiedzieć o Łukaszu grubemu zawiadowcy, który wtedy na pewno odeśle Łukasza na ląd. Tomek powoli się wycofuje. Diesel zauważa uciekającego Tomka i mówi Pawłowi, że co kolwiek Tomek zrobi to muszą zrobić to przed nim.

Tomek przypomina sobie o tym, że Łukasz powiedział mu, że żółta lokomotywa po wyciągnięciu z wody była cała zardzewiała. Uświadamia sobie, że lokomotywa ta mogła wtedy trafić do warsztatu. Tomek jedzie do warsztatu parowozów i pyta się Wiktora czy zna żółtą lokomotywę, która mówiła w innym języku. Wiktor odpowiada mu w języku hiszpańskim przez co Tomek uświadamia sobie, że żółtą lokomotywą był właśnie on. Wiktor bierze głęboki oddech i opowiada całą historię ze swojej perspektywy. Historia Łukasza i Wiktora różni się tylko kilkoma szczegółami. Okazuje się, że w momencie dopłynięcia statku do portu, Wiktor nie był przymocowany do jego pokładu. Okazuje się też, że Wiktor nie wpadł do morza tylko na pomost i stał w wodzie kilka dni. Po wyciagnięciu z wody, Wiktor był zardzewiały i musiał trafić do warsztatu. Nikt go jednak nie rozumiał, dlatego musiał nauczyć się języka mieszkańców wyspy. Pierwszym słowem, którego się nauczył było słowo czerwony. Na pamiątkę tego zdarzenia robotnicy w warsztacie przemalowali go na kolor czerwony. 

Tomek postanawia dojechać do kamieniołomu przed Dieslem i Pawłem. Na miejscu mówi Łukaszowi, że rozwiązał tajemnicę wypadku żółtej lokomotywy rozmawiając z WIktorem. Przerywa mu Sławek, który uświadamia mu, że złamał obietnicę, gdyż obiecal nikomu nie mówić o Łukaszu. Lokomotywy wąskotorowe są złe i stwierdzają, że Tomek nie jest już ich przyjacielem. Nagle do kamieniołomu wjeżdżają Diesel i Paweł. Diesel zauważa Łukasza i zaczyna mu grozić. Tomek prosi lokomotywy wąskotorowe by nie słuchały podstępnego spalinowoza, ale te nie wierzą mu uwarzając, że ten za bardzo ich zawiódł jako przyjaciel.

Tomek podjeżdża do Kamusia i prosi go by ten załadował go na wciągarkę Oskara. Kamuś spełnia jego prośbę i po chwili Tomek wjeżdża na wyższy poziom kamieniołomu. Diesel znowu zauważa Łukasza i mówi mu, że Tomek już mu nie pomoże. Tomek wjeżdża na wąskotorowe tory i z trudem się po nich porusza jadąc za lukaszem. Jadąc wąskimi torami, Tomek zawisa nad przepaścią. Łukasz postanawia pomóc przyjacielowi i wciąga go z powrotem na tory. Następnie dwie lokomotywy wjeżdżają na wciągarkę Oskara. Dwie lokomotywy razem zjeżdżają na niższy poziom kamieniołomu. Wszystkie lokomotywy głośno wiwatują gdy okazuje się, że nikomu nic się nie stało. Nikt jednak nie zauważa, że Paweł zniknął.

Nagle zjawia się Wojtek z grubym i chudym zawiadowcą. Pan Szyneczka jest wściekły, że Tomek nie pracuje na swojej linii. Każe Tomka i Łukasza ustawić z powrotem na torach. Diesel wykorzystuje sytuację i mówi zawiadowcy o Łukaszu. Mówi mu, że ten dawno temu wrzucił pewną lokomotywę do morza. Nagle do kamieniołomu przyjeżdża Paweł, który przywiózł ze sobą Wiktora. Wiktor i Łukasz spotykają się po raz pierwszy od przybycia na wyspę. Wiktor mówi Łukaszowi, że wpadł do morza dlatego, że nie był przymocowany do pokładu statku. Łukasz stwierdza, że lokomotywą ze statku nie może być Wiktor, gdyż jest on czerwony i mówi tym samym językiem co on. Wiktor mówi kilka słów po hiszpańsku i przyznaje się, że po przybyciu na wyspę nauczył się języka ich mieszkańców. Dodaje też, że został wtedy przemalowany z koloru żółtego na czerwony. Łukasz jest szczęśliwy, a gruby zawiadowca wita go na jego kolei.

Kilka dni póżniej Tomek jedzie do warsztatu parowozów gdzie czekaką na niego Wiktor i Łukasz. Wiktor mówi mu, że w końcu znalazł żółtą lokomotywę, której Tomek szukał. Wtedy z warsztatu wyjeżdża przemalowany na kolor żółty Radek. Tomek uśmiecha się od zderzaka do zderzaka.

PostacieEdytuj

MiejscaEdytuj

Głosu UżyczyliEdytuj

Wersja angielska:

Wersja amerykańska:

Wersja polska:

PiosenkiEdytuj

CiekawostkiEdytuj

NiejasnościEdytuj

  • Gdy lokomotywy wąskotorowe obrażają się na Tomka, Radek nie ma zadrapań na lakierze.
  • Gdy Kamuś podnosi Łukasza, maszynista powinien wysiąść z kabiny lokomotywy.
  • Maszyniści, palacze i robotnicy w kamieniołomie powinni powiedzieć zawiadowcy o Łukaszu.
  • Robotnicy nie powinni pozwolić Tomkowi wjechać na wyższy poziom kamieniołomu.
  • Łukasz nie powinien być wstanie wyciągnąć Tomka znad przepaści, gdyż jest od niego znacznie mniejszy.
  • W rzeczywistości naprawienie Pawła i błękitnego mostu zajęłoby więcej czasu niż dwa dni.
  • Maszynista Łukasza na czas podnoszenia go przez Kamusia powinien opuścić kabinę lokomotywy.
  • Gdy Tomek i Łukasz wjeżdżają na wciągarkę Oskara, są skierowani w inną stronę niż chwilę wcześniej.
  • We wspomnieniach Piotrusia, wypadek ma miejsce na stacji Wellsworth, ale w odcinku Szalik dla Piotrusia, z którego pochodzi wspomnienie wypadek miał miejsce przy peronie na bocznicy manewrowej. Ponadto w filmie podczas wypadku Piotruś ma zamontowaną lampę na przedzie, której nie miał w oryginalnym odcinku.
  • We wspomnieniach Henia wyrażnie widać, że jest on w swoim nowym kształcie. Wspomnienie pochodzi z odcinka Smutna Historia Henia, a Henio otrzymał nowy kształt dopiero w odcinku Latający Pikling. Ponadto w filmie przez tunel, w którym Henio zostaje zamurowany prowadzą dwa tory, ale w oryginalnym odcinku przez tunel prowadziły trzy tory.
  • We wspomnieniach Tomka, po wjechaniu do szybu kopalni, Tomek próbował o własnych siłach z niego wyjechać, ale w odcinku W Kopalni, z którego pochodzi wspomnienie tego nie zrobił. Ponadto w filmie maszynista Tomka przebywa w jego kabinie podczas wpadnięcia do szybu kopalni, ale w oryginalnym odcinku maszynista Tomka został wyrzucony z kabiny tuż przed wypadkiem. 
  • Emilka mówi, że Diesel nigdy nie został odesłany z wyspy za swoje czyny, ale ten został odesłany w odcinkach Brudna Robota, Powrót Diesla i Najsilniejsza Lokomotywa na Świecie.
  • Paweł nie jest podczepiony do wagonów gdy Sławek przyłapuje go na podsłuchiwaniu Tomka i Łukasza.
  • Co najmniej jeden członek załogi statku powinien znać język ojczysty Wiktora.
  • Wagon służbowy powinien zostać dołączony do pociągów Emilki i Pawła.
  • W polskiej wersji filmu Sławek ma na imię Skałek, Radek ma na imię Remek, Piotruś Sam ma na imię Mikołaj, a Rudik ma na imię Rudek.
  • W polskiej wersji we wspomnieniach Tomka napis na tablicy przed kopalnią jest tłumaczony: "Niebezpieczeństwo! Lokomotywom wjazd zabroniony!", ale w polskiej wersji odcinka W Kopalni został on przetłumaczony: "Niebezpieczeństwo! Lokomotywy nie mogą przekroczyć tego punktu!".

OkładkiEdytuj

GaleriaEdytuj

Więcej od Wikii

Losowa wiki