FANDOM

SkarloeyRailway

Skarloey Railway na mapie

Skarloey Railway - jest koleją wąskotorową, której początek znajduje się w miasteczku Crovan's Gate, w którym łączy się z koleją normalnotorową North Western Railway, a koniec na stacji Skarloey.

W Railway Series pracą na kolei kieruje Sir Handel Brown. Wcześniej funkcję tę sprawował Roger Sam, a jeszcze wcześniej Peter Sam, jego ojciec.

W serii telewizyjnej pracą na kolei kieruje Pan Patyczek, który jest nazywany przez lokomotywy chudym zawiadowcą.

Kolej opiera się na istniejącej w rzeczywistości kolei Talyllyn Railway w Walii, na której jako konduktor w latach pięćdziesiątych XX wieku pracował Wilbert Awdry.

Historia

W 1863 roku James Spooner otrzymał zadanie wytyczenia na wzgórzach wyspy Sodor trasy kolei wąskotorowej. Początkowo miał na niej odbywać się jedynie ruch towarowy. Wkrótce jednak postanowiono wprowadzić na niej ruch pasażerski by umożliwić turystom dojazd do wielu pensjonatów. Kolej zamówiła dwie lokomotywy w zakładzie "Fletcher, Jennings and Co.", a wagony zamówiła w "Brown Marshall". 

Gdy kopalnia miedzi zaczęła wydobywać coraz mniejsze ilości tego surowca, dochody kolei znacznie spadły. Turyści również przestali masowo nią podróżować. Na szczęście w pobliżu został zbudowany nowy kamieniołom, który potrzebował kolei do transportu kamieni. Ciężkie czasy nadeszły po II Wojnie Światowej. Kopalnie i kamieniołom przynosiły kolei coraz mniejsze dochody. Na szczęście, znacznie wzrósł ruch pasażerski, po tym jak została odnaleziona stara księga należąca do Sir Harolda. Trafiła ona do zamku w Ulfstead, który znajdował się w pobliżu kolei wąskotorowej. Kolej mogła sobie pozwolić więc na zakup dwóch nowych lokomotyw. Kupiła je od innej kolei wąskotorowej o nazwie Mid Sodor Railway za łączną cenę pięćdziesięciu funtów.

W 1965 roku, z okazji setnej rocznicy istnienia kolei, została otwarta trasa wzdłuż jeziora Skarloey.

Występy

Railway Series

Kolej Skarloey Railway w Railway Series pojawiła się w:

Seria Telewizyjna

Kolej Skarloey Railway po raz pierwszy pojawiła się w serii czwartej i pojawiła się we wszystkich seriach z wyjątkiem ósmej, trzynastej, czternastej i piętnastejPowróciła w serii szesnastej

Kolej pojawiła się także w filmach Wielkie Odkrycie, Tajemnica Niebieskiej Góry i Tajemnica Zaginionej Korony.

Trasa 

Railway Series

W Railway Series początek kolei Skarloey Railway znajduje się w miasteczku Crovan's Gate. Następnie prowadzi przez stacje Cros-ny-Cuirn, Glennock i Rheneas. Stacja kończy się na stacji Skarloey. Rozwidlenie prowadzi do stacji Lakeside.

Kolej początkowo była używana do transportu miedzi z kopalni "Ward Fell". Złoża miedzi zostały wyczerpane w 1909 roku. Na szczęście już w 1900 roku zbudowany został kamieniołom, który funkcjonował do końca I Wojny Światowej, gdy został zamknięty. Jednak tereny kopalni miedzi i kamieniołomu, na polecenie Sir Handla Browna nie zostały zagospodarowane. Podczas II Wojny Światowej na ich terenie była przechowywana amunicja. 

Seria Telewizyjna

Nowa Seria

W serii telewizyjnej kolej Skarloey Railway składa się dodatkowo z torów kolei Mid Sodor Railway oraz Culdee Fell Railway. Jej początek znajduje się na przystani, na której łączy się z koleją North Western Railway. Następnie kolej prowadzi przez las oraz jezioro i kończy się na stacji Przesiadkówek, na której znowu łączy się z koleją North Western Railway. Z tego miejsca prowadzi również trasa w góry, która kończy się na Kamiennej Górze. Istnieje również kilka rozgałęzień torów, które prowadzą do kamieniołomu i kopalni. 

W serii telewizyjnej w pobliżu kolei Skarloey Railway, znajdują się tory kolei Bluebell Railway.

Ponadto w serii telewizyjnej kolej jest określona jako "Kolej Wąskotorowa" lub "Kolej Chudego Zawiadowcy".

Seria CGI

W serii CGI początek kolei Skarloey Railway znajduje się na przystani. Następnie prowadzi przez stację Przesiadkówek, stację Crovan's Gate, stację w wiosce, stację w dzwonkowej dolinie i stację Glennock. W tym miejscu kolej ma dwa rozwidlenia. Jedno prowadzi przez tory prowadzące do Wielkiego Wodnikowa, stację Middle i kończy się na stacji towarowej w Vicarstown. Drugie rozwidlenie prowadzi przez stację Rheneas, za którą znajduje się kolejne rozwidlenie, które okrąża jezioro. Na rozwidleniu tym znajduje się stacja Lakeside, stacja Daisy Halt oraz stacja Skarloey. Tuż za stacją Lakeside znajduje się ostatnie rozwidlenie, które prowadzi przez stację z herbaciarnią, stację w górskiej wiosce, stację Rumblin Bridge, stację przy słoniowym parku i kończy się na stacji Ulfstead.

Tory za stacją Ulfstead są prywatną linią kolejową, która prowadzi do Zamku Gotfryda.

Przy kolei Skarloey Railway na odcinku od przystani do rozwidlenia przed stacją Rheneas znajduje się Młyn na Wzgórzu, Zamek Sodor, Szemrzący Wodospad i Hangar Lokomotyw Wąskotorowych. Na odcinku prowadzącym do miasta Vicarstown znajduje się Stary Most i Patyczkowy Staw. Na odcinku od stacji Rheneas i trasie wokół jeziora znajduje się Stary Żelazny Most i Wiadukt Kolei Wąskotorowej. Na rozwidleniu za stacją Lakeside znajduje się Kamieniołom pod Niebieską Górą, Słoniowy Park, Chybotliwy Most i kamieniołom Boulder Quarry.

Lokomotywy

Miejsca

Ciekawostki

  • Wszystkie lokomotywy z kolei Skarloey Railway, które pojawiły się w Railway Series, mają swojego odpowiednika na kolei "Talyllyn Railway". Wyjątkiem jest Książę.

Skarloey Railway
SławekRadekPan HandelPiotruś SamRudikDamianIvo HughKsiążęFred
BertoldMocny MaciekFrycekŁukaszProtek