FANDOM

-Szybciej Sławku! Mówiłeś, że jesteś rakietą! | Gabryś, Tajemnica Zaginionej Korony

SławekRakieta
Sławek
  • Konstruktor: Robert Stephenson
  • Konfiguracja: 0-2-2

Sławek (ang.Stephen) - jest starą lokomotywą parową, która jest przez inne lokomotywy nazywana Rakietą (ang.The Rocket).

Historia

Sławek jest jedną z najstarszych lokomotyw na świecie. Pamięta czasy, gdy pociagi były ciągnięte przez konie. Sławek wraz z innymi pierwszymi parowozami szybko udowodnił, że lokomotywy są szybsze i silniejsze od koni. Brał udział w wielu wyścigach lokomotyw, które podziwiało wielu ludzi. Był wówczas najszybszą lokomotywą na świecie, więc został nazwany Rakietą. W póżniejszych latach pracował w kopalni, a następnie w porcie. Póżniej niestety w pracy zastąpiły go młodsze, szybsze i silniejsze parowozy. Sławek był w coraz gorszym statnie i w końcu przestał pracować. 

Sławek przybył na wyspę Sodor w starej skrzyni, którą Tomek, Piotruś i Kuba zabrali do warsztatu. Trzy lokomotywy nie były świadome tego co znajduje się w skrzyni. Przyżyły szok gdy zauważyły w niej starą lokomotywę. Sir Robert Norramby, książę wyspy Sodor, który postanowił odnowić zamek Gotfryda, przedstawił im Sławka jako swojego starego przyjaciela. Sławek tymczasem opowiedział zgromadzonym o swoim wczesnym życiu. Przyznał też, że nie jest już tak silny jak kiedyś i dlatego nikt go już nie potrzebuje. Wiktor odnowił Sławka, a Sir Robert Norramby powiedział Tomkowi, że ma dla Sławka niespodziankę. Poprosił go jednak by ten nic mu nie mówił. Tomek widząc, że Sławek czuje się niepotrzebny, powiedział mu, że książę szykuje dla niego pewną niespodziankę. Sławek tak się ucieszył, że postanowił udowodnić, że wciąż jest użyteczny.

Sławek udał się do portu, ale nie znalazł tam pracy dla siebie. Następnie przyjechał do kamieniołomu pod niebieską górą. Chciał pomóc w przetaczaniu wagonów, ale te okazały się dla niego zbyt ciężkie. Lokomotywy wąskotorowe powiedziały mu o starej kopalni pod zamkiem Gotfryda. Sławek postanowił znależć tam pracę dla siebie. Niestety stara lokomotywa przez nieznośne wagony została uwięziona w kopalni. Szukając wyjścia Sławek odnalazł złotą koronę króla Gotfryda, ale nadal nie mógł się wydostać z kopalni. W końcu Sławka odnalazł Tomek, który z pomocą Jacka uwolnił go z pułapki. Sławek, który podczas pobytu w kopalni stracił swój dopiero co odbudowany komin, szybko otrzymał nowy. Na otwarciu odbudowanego zamku Sir Robert Norramby wreszcie zdradził czym jest niespodzianka dla Sławka. Okazało się, że będzie on wraz z Miłką przewodnikiem.

W serii siedemnastej Sławek otrzymał zadanie dostarczenia do zamku wszystkich składników potrzebnych do popołudniowej herbatki. Szymek śmiał się z niego twierdząc, że ten jest zbyt wolny by wykonać zadanie na czas. Za sprawą Gabrysia Sławkowi udało się dojechać do zamku przed wieczorem. Szymek był zaskoczony. W ciągu kolejnych dni Sławka pchały przez całą drogę inne lokomotywy, dzięki czemu ten zawsze wykonywał swoje zadanie na czas. Pewnego dnia jednak nie było żadanej lokomotywy, która mogłaby Sławka popchnąć. Legendarna rakieta poprosiła więc o pomoc Szymka. Szymek zgodził się popchąć Sławka do zamku. Rozpędził go tak bardzo, że ten uderzył w bufory przy peronie na zamku. Składniki herbatki wyleciały w powietrze i spadły na księcia, zawiadowcę i żonę zawiadowcy. Sławek przeprosił za kłopoty, a książę powiedział mu, że nie musi być szybki, tylko użyteczny. Ponieważ składniki herbatki przepadły, Sławek postanowił pojechać po nowe do portu, zabierając ze sobą gości, którzy przyjechali na herbatkę. Tak powstał herbatkowy ekspres.

W serii dwudziestej do lokomotyw pracujących na zamku dołączył Glynn, który szybko stał się oczkiem w głowie księcia, przez co Sławek stał się zazdrosny. Zaproponował mu wyścig, a ten z nich, który przegra miał został muzealnym eksponatem. Glynn się zgodził. W czasie rywalizacji nikt nie mógł wyjść na prowadzenie. Stare lokomotywy spowalniały inne pociągi. W pewnym momencie Sławek i Glynn zaczęli rozmawiać i nastąpił przełom. Dwie lokomotywy się zaprzyjaźniły, a wyścig zakończył się remisem.

Charakter

Sławek jest miły i uprzejmy. Nie jest tak szybki i silny jak młodsze od niego lokomotywy, ale nadrabia to poczuciem humoru, ogromną wiedzą i pogodą ducha. 

Czasami potrafi być zazdrosny, gdy znika z centrum uwagi księcia.

Prototyp

Sławek opiera się na Rakiecie zbudowanej przez Roberta Stephensona.

Wygląd

Sławek jest pomalowany na kolor żółty z czarną podszewką. Ma po obu stronach kotła tablicę z napisem "Rocket", czyli "Rakieta". Przed odnowieniem był brudny, zardzewiały i nie posiadał wagonu na węgiel. Podczas pierwszego odnowienia otrzymał czarny komin, który stracił podczas uwięzienia w kopalni. Po drugim odnowieniu Sławek otrzymał srebrny komin ze złotymi elementami.

Występy

Seria Telewizyjna

W serii telewizyjnej Sławek wystąpił w:

Wydania specjalne:

Głosu Użyczyli

Marketing

Galeria

Lokomotywy z Innych Kolei Wyspy Sodor:
NeilLokomotywy z Kolei Wellsworth and Suddery Railway"Dzbanki do Kawy"Lokomotywy z Kolei Sodor and Mainland RailwayMała Niebieska Lokomotywa
SławekGlynnMiłka