FANDOM

BranchLineEngines
Lokomotywy z Linii Bocznej

Lokomotywy z Linii Bocznej - to szesnasta książka z serii Railway Series stworzonej przez Wilberta Awdry. Jej polski tytuł jest nieoficjalny, gdyż książka nie została wydana w polskiej wersji.

Opowiadania

Tomek Wpada na Śniadanie

Tomek wjeżdża na stację tak płynnie, że jego maszynista żartując mówi mu, że mógłby jeździć bez niego. Tomek źle interpretuje słowa maszynisty i chwilę póżniej chwali się Piotrusiowi i Tobikowi, że nie potrzebuje do jazdy maszynisty. Następnego dnia trzy lokomotywy stoją w hangarze. Nieostrożny sprzątacz majsterkuje przy kontrolkach w kabinie Tomka w wyniku czego lokomotywa rusza przed siebie. Wtedy Tomek odkrywa, że nie potrafi zatrzymać się bez maszynisty. Nie mogąc się zatrzymać niebieska lokomotywa zjeżdża na bocznicę i uderza w ścianę domu kierownika stacji niszcząc ją. Kierownik, który właśnie zasiadał do śniadania jest bardzo zły. Donald i Darek pomagają Tomkowi wrócić na tory, a zawiadowca wysyła go do warsztatu.

Dorotka

Na wyspę przybywa nowa lokomotywa spalinowa o imieniu Dorotka, która ma wykonywać pracę Tomka, który został wysłany do warsztatu. Piotruś i Tobik pokazują jej kolej grubego zawiadowcy. Szybko okazuje się, że Dorotka jest bardzo zrzędliwa. Narzeka na hangar dla lokomotyw i obraża Anię, Klarę oraz Hanię. Następnego dnia Dorotka jest dla odmiany miła i wesoła. Jedzie na stację przekonana, że będzie woziła pasażerów. Na miejscu okazuje się, że będzie musiała ciagnąć wagon z bańkami mleka. Dorotka nie chcąc tego robić wmawia kierownikowi stacji, że nie może ciągnąć wagonów towarowych. Kierownik pozwala jej odłączyć się od wagonu, a ona sama stwierdza, że od tej pory będzie robiła tylko to co będzie chciała.

Bycze Oczy

Dorotka śmieje się z osłoniętych kół Tobika. Tobik tłumaczy jej, że osłony te chronią zwierzęta przed wpadnięciem pod jego koła, ale Dorotka stiwerdza, że ten posiada osłony gdyż boi się zwierząt. Mówi też, że gdyby na jej drodze pojawiło się jakieś zwierzę to przegoniłaby je trąbiąc i spoglądając mu w oczy. Póżniej Dorotka dostaje zadanie przepędzenia z torów byka o imieniu Champion. Dorotka stwierdza, że to dobra okazja by pokazać Tobikowi jak dobrze radzi sobie z przepędzaniem zwierząt z torów. Gdy spotyka Championa, zaczyna trąbić i patrzeć mu prosto w oczy, ale byk nie schodzi z torów, gdyż jest zbyt zajęty jedzeniem trawy. W końcu byk się odwraca, a Dorotka tak się przestrasza, że szybko cofa się na stację, na której czeka już Tobik. Tramwaj parowy jedzie na spotkanie z bykiem i szybko go przepędza. Wieczorem na stacji Dorotka spotyka małych chłopców. Ci pokazują jej cukierki zwane "byczkami".

Kłopotliwe Położenie Piotrusia

Dorotka znowu odmawia rozwożenia mleka i Piotruś wie, że musi to zrobić za nią. Tobik proponuje mu by zamienili się pracą. On rozwiezie mleko, a Piotruś pojedzie za niego do kamieniołomu by odebrać wagony. Piotruś sie zgadza i jedzie odebrać wagony Tobika. Na miejscu jest niegrzeczny dla wagonów w wyniku czego te postanawiaja sie mu odpłacić. Zaczynają go popychać. Piotruś nie mogąc się zatrzymać zjeżdża na bocznicę i zderza się z pociągiem towarowym. Z pomocą przybywają mu Tobik i Dorotka. Pan Szyneczka obwinia Piotrusia za spowodowanie wypadku, a następnie poucza Dorotkę gdy dowiaduje się o tym, że ta odmówiła rozwożenia mleka. Daje jej jednak drugą szansę gdy dowiaduje się, że ta ciężko pracowała po wypadku Piotrusia. Następnego dnia Tomek wraca z warsztatu, Piotruś zostaje odesłany do naprawy, a Dorotka uczy się od Tobika jak być naprawdę użyteczną lokomotywą.

Postacie

Niejasności

  • Donald i Darek powinni być pomalowani na kolor niebieski.
  • Na ilustracjach opowiadania Bycze Oczy widać, że Dorotka ma namalowane logo kolei British Railways na boku, ale na ilustracjach opowiadania Dorotka logo na jej boku się nie pojawia.

Galeria

Tomek Wpada na Śniadanie

Dorotka

Bycze Oczy

Kłopotliwe Położenie Piotrusia

Okładki