FANDOM

HenrytheGreenEngine
Henio, Zielona Lokomotywa

Henio, Zielona Lokomotywa - to szósta książka z serii Railway Series stworzonej przez Wilberta Awdry. Jej polski tytuł jest nieoficjalny, gdyż książka nie została wydana w polskiej wersji.

Opowiadania

Węgiel

Henio jest chory i obawia się, że Pan Szyneczka sprowadzi inną lokomotywę, która zastąpi go w pracy. Maszynista Henia mówi zawiadowcy, że lokomotywa często choruje, gdyż ma mały piec, który nie wytwarza wystarczającej ilości pary. Pan Szyneczka sprowadza więc dla Henia specjalny, walijski węgiel.

Latający Pikling

Henio ma ciągnąć nocą po całej wyspie specjalny pociąg towarowy z rybami o nazwie Latający Pikling. Gdy wszystkie skrzynie z rybami zostają załadowane do wagonów, Henio wyrusza w trasę. Początkowo wszystko idzie dobrze, ale wkrótce zepsuta zwrotnica oraz uszkodzony semafor sprawiają, że Henio zjeżdża na bocznicę i uderza w pociąg towarowy. Po wypadku Henio trafia do warsztatu w Kolejowie gdzie otrzymuje większy piec. Teraz lokomotywa czuje się lepiej niż kiedykolwiek i nie potrzebuje już do jazdy specjalnego węgla.

Gwizdek Gabrysia

Henio wraca z warsztatu i chwali się innym lokomotywom, że po naprawie czuje sie lepiej niż kiedykolwiek. Zazdrosny Gabryś wmawia mu, że gwiżdzie niewłaściwie. Następnego dnia Gabrysiowi zacina się gwizdek w wyniku czego przez długi czas wydobywa się z niego strasznie głośny dżwięk. W końcu robotnicy naprawiają jego gwizdek, a chwilę póżniej Henio mówi Gabrysiowi to samo co on powiedział mu wcześniej.

Piotruś i Spodnie

Pewnego zimowego dnia Piotruś mówi innym lokomotywom, że chce nosić na kominie szalik. Póżniej uderza w wózek bagażowy. Walizki i torby wylatują w powietrze. Spodnie zawiadowcy znajdujące się w jednym z pudełek również wylatują w powietrze, a następnie opadaja i owijają się wokół komina Piotrusia. Zły Pan Szyneczka wysyła Piotrusia do hanagru, gdzie inne lokomotywy żartują z niego.

Kichnięcie Henia

Henio radośnie przemierza swoją trasę ciagnąć pociag pasażerski. Nagle stojący na moście chłopcy zaczynają rzucać w niego kamieniami. Załoga lokomotywy postanawia dać nauczkę niemądrym chłopcom. Blokują dymnicę Henia i napełniaja jego komin popiołem. Gdy pociąg przejeżdża pod mostem chłopcy znowu na nim stoją szykując się do rzutu kamieniami. Wtedy Henio głośno kicha i brudzi chłopców sadzą dając im nauczkę.

Postacie

Ciekawostki

  • To jest jedyna książka z "Railway Series", która składa się nie z czterech tylko z pięciu opowiadań.
  • To jest pierwsza książka z "Railway Series", w której wszystkie lokomotywy mają numery.
  • Na piątej ilustracji opowiadania "Węgiel" po lewej stronie obrazka widać plakaty z napisami: "Musisz przeczytać "Trzy lokomotywy" "oraz "Preczytaj o Kubie, czerwonej lokomotywie."
  • W trzeciej ilustracji opowiadania "Piotruś i spodnie" na moście widać dwupiętrowy autobus z napisanym tytułem poprzedniej książki.

Niejasności

  • W pierwszych dwóch opowiadaniach Henio ma układ osi 4-6-2.

Galeria

Węgiel

Latający Pikling

Gwizdek Gabrysia

Piotruś i Spodnie

Kichnięcie Henia

Okładki